torsdag 31 januari 2013

Dammtussarna under sängen

Idag var maken och jag en sväng på stan för att göra lite ärenden. Då hittade jag en jättefin liten tavla som jag köpte. På den stod det:

"Dammtussarna under sängen är änglarnas små tofflor"

Jag ställde tavlan i sovrumsfönstret. Nästa gång som jag inte städar ska jag titta på den. Tyckte att det var ett så härligt ordstäv. Jag tillhör nämligen den skaran människor som gärna har det rent och fint omkring mig , men som ofta prioriterar andra saker i livet än just städningen. Visst lät det bra? Skämt å sido; jag är väl som de flesta. Jag försöker väl hålla någon sorts rimlig ordning, men städningen får inte blir för viktig. Ibland säger min dotter till mig att nu behöver det städas! Ja, och då får man helt enkelt svara lite svävande att jaa, det ska vi göra någon dag. Man vill ju inte lova för mycket...

I morse kom dottern in till mig i sovrummet. Så ställde hon sig vid fönstret och tittade ut. Sen sa hon:

"Vad är vintern bra för egentligen?"

- Jaa, vad är den bra för egentligen, sa jag. Jag gillar att svara med en motfråga. Då får den andra personen tänka till lite. Dottern stod tyst en stund sedan sa hon: - I alla fall. Till sommaren ska jag hyra kanin!

Säkert har vi vintern till just detta; att göra upp planer för ljusare tider. Själv hade jag lite svårt att omedelbart komma på ett svar på hennes fråga. Vad är vintern bra för egentligen?? Har väl inte riktigt tänkt på det viset om vinetrn. Jag tänker att vintern är något som kommer efter hösten och innan våren. Det är en årstid helt enkelt. Men vad den är bra för? Jo, kanske... Den är ju bra för att då kan man åka pulka, dricka varm choklad ute, få paket av tomten och klaga på snöröjningen.

Vad tycker du vintern är bra för egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar