lördag 20 juli 2013

Förvånad

För ett par veckor sedan var jag, maken, sonen och dottern på Hallands Väderö. Det är en ö (!) som är ett naturreservat och ligger ute i havet utanför Torekov i Skåne. Ön är bl a känd för sitt rika djur- och naturliv. Det tar ungefär tjugo minuter att ta sig dit med båten som går från hamnen. Vid luckan där man köper sin biljett är det uppsatt en tydlig skylt där det står att man inte kan betala med kort i den lilla kiosken som finns på ön. När vi kommer i land med båten bestämmer vi oss för att gå upp till kiosken och köpa oss vars en glass. Många tänker samma tanke och vi hamnar följaktligen i kö. Paret framför oss har inte uppmärksammat skylten vid biljettluckan i Torekovs hamn. Men för säkerhets skull sitter det även en skylt innanför kioskens glasruta.Döm om vår förvåning när vi blir vittne till följande scen som utspelade sig framför oss: Kvinnan får syn på skylten och vänder sig om till sin respektive och säger: - Älskling! De tar inte kort! Vad ska vi göra? Varpå mannen svarar: - Vänta! Jag fixar det! Mannen går fram till luckan och säger till tjejen i kiosken: -Var finns bankomaten? Varpå tjejen i kiosken utbrister; - Va?!

2 kommentarer:

  1. Ha,ha, ha! Men hade det varit i Birgittakyrkan inför kollekten, så hade problemet varit ur världen! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar kollektomaten i Birgittakyrkan, även om jag måste erkänna att vi har ett lite komplicerat förhållande till varandra. En period så fungerade den inte och sedan dess litar jag liksom inte riktigt på den. Varje gång jag går förbi den i kyrkan så skyndar jag på mina steg och tänker att nästa gång ska jag nog... Kollektomaten ger mig onda ögat (eller är det bara inbillning?). Känner att jag behöver öva mig i tillit. Tar kanske ändå steget fullt ut på söndag när jag ska till Birgittakyrkan. Har nämligen fått hedersuppdraget att hålla i söndagsskolan då. Håll tummarna för mig!

      Radera