tisdag 15 januari 2013

Vardagshjälte

En vardagshjälte för mig är någon som gör något stort mitt i vår vanliga vardagslunk. Någon som gör något för någon annan och inte bara tänker på sig själv. Någon som ställer upp. På Tv kan vi se vardagshjältar hyllas på TV-galor. Jag tycker det är bra. Men man får inte glömma bort alla dem som inte syns i TV.

Idag vill jag lyfta fram min egen lilla vardagshjältinna. I höstas bestämde maken och jag oss för att bara ha en bil i drift. Det blir en del pusslande och vi får alla anpassa oss. Kanske särskilt dottern. Så vad gör hon när pappa åker till jobbet tidigt på tisdagsmorgonen och mamma inte kan följa henne till skolan?  Jo, hon klär på sig alla vinterkläder så klart, på med reflex-väst och så tunga ryggan med alla gympakläder och så pulsar hon i väg genom decimeterdjup nysnö. Att se en kavat 8-åring traska iväg 1,5 kilometer i gryningen är något speciellt. Jag tror att detta är något bra. I alla fall för vår dotter. Hon gillar att ta ansvar och känna att hon växer med uppgiften.  Jag fick dock sätta stopp på hennes planer att dessutom ta med sig hjälm och snowglider. Jag kände att uppgiften var stor nog, även utan snowglider att släpa på.

Vilka vardagshjältar har du runt omkring dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar